Activitati optionale pentru copii

Atelierul de modelaj

Pentru ca arta inseamna plasmuire, formare, atat in universul lucrurilor cat si al sufletului, mi-am propus prin activitatea acestui atelier sa ofer copiilor posibilitatea de a se exprima liber, sustinandu-le si incurajandu-le manifestarile artistice.
Modelajul este un proces de-a lungul caruia experientele din exterior sunt transferate si reflectate in interior, in modul cel mai personal, devenind astfel un mijloc pretios de exprimare chiar de la varsta la care abilitatile verbale sunt inca limitate.

Obiectivele si beneficiile acestei activitati :

Modelajul activeaza starea de bine emotionala, psihica si fizica a copilului si mobilizeaza energii, devenind un bun mijloc de detensionare, ajutandu-i pe copii sa se elibereze de emotiile negative prin acțiunile pe care le presupune – rupere, indoire, presare. In procesul de creatie copilul traieste o experienta tactila intensa precum si una chinestezica, modelajul devenind astfel un bun mijloc de cunoastere a propriul corp si de orientare in spatiu. Urmaresc de aceea ca modelatul diverselor materiale,ce ofera diferite experiente tactile, sa poata deveni un bun mijloc de explorare a afectivitatii copilului si o cale de comunicare a starilor si sentimentelor sale, stimuland o serie de miscari sufletesti : surpriza, entuziasmul, perseverenta, vointa, rabdarea, materialul devenind astfel o punte intre simturi si sentimente.


Modelajul cu lut, ceara, ceramica, dezvolta :
motricitatea fina
simtul proportiilor
simtul artistic
coordonarea oculo-motrica
creativitatea
capacitatea de adaptare
rabdarea
increderea in fortele proprii

Prin initierea in arta modelajului, copiii isi vor insususi formele de expresie prin tehnicile de lucru specifice, se vor familiariza cu instrumentele de lucru si cu modul lor de folosire.

Materiale:
Lutul
Pasta ceramica de modelat
Material pt. “patte a sel”
Culori tempera
Snururi , materiale pt. colaje ( scoici, pietricele, sticla colorata, seminte,etc.)

Atelierul de pictura

Nimeni nu participa la degustarea artei mai intens decat copiii.Artele ii atrag pe copii prin placerea pe care le-o ofera stimularea emotionala.Atunci cand picteaza sau modeleaza, copiii sunt foarte concentrati, participa cu tot corpul, iar creierul lor face rapid conexiuni. Participarea la procesul artistic reprezinta o imbogatire adusa la nivelul cognitiv si al inteligentei emotionale a copilului.

Pictura este un limbaj specific copilului, un mijloc de comunicare prin intermediul formelor si culorilor, prin care ne dezvaluie lumea sa interioara, interesele si orizontul sau de cunoastere, raportul sau cu realitatea inconjuratoare. Pictura are un rol important in cunoasterea realitatii si in comunicarea cu ceilalti.

Prin participarea copiilor la procesul artistic, imi doresc sa contribui la dezvoltarea icrederii in sine a copilului si a cunoasterii de sine, sa ofer o deschidere a modului sau de a vedea lumea si sa-l ajut sa faca primii pasi spre intelegerea si exprimarea propriilor trairi si emotii.
In desenele si picturile copilului se vor reflecta deopotriva relatia eului cu lumea dar si intreaga lor evolutie.


Despre continut si obiective:
Fiind la o varsta la care predomina cunoasterea senzoriala, voi pune accentul pe invatarea activa, prin exercitiu, joc si experimentare. Le voi incuraja: spontaneitatea, inventivitatea, exprimarea libera a emotiilor, ideilor si a universului propriu.

Copiii vor descoperi si vor folosi in creatiile lor:

• elementele de limbaj plastic : punctul, linia, forma, culoarea
• modalitatile de expresie plastica : ritmul, echilibrul, contrastul, armonia
• diferite materiale, procedee si tehnici artistice:

- acuarela
- tempera
- pastelurile uleioase si cretate
- colajul
- imprimerie textila
- suprapuneri grafice
- suprapuneri cu ştampila
- fuzionarea
- desenare cu ceara
- monotipia
si multe altele.

Ateliere de creativitate muzicala

La varstele mici, explorarea libera si neconditionata este esentiala. Creativitatea se dezvaluie de la sine atunci cand copilului ii este permis sa sa miste si sa se exprime liber.

In cadrul atelierelor de creativitate muzicala incerc sa-i ajut pe copii sa-si valorifice propriile resurse interioare, sa comunice intr-o maniera libera, sa-si dezvolte increderea in sine. Creativitatea nu se invata, ea nu trebuie predata de catre cineva. Ea este o calitate innascuta a copilului. Trebuie doar creat un context care sa-i permita sa se auto-dezvaluie si sa se dezvolte.

Ceea ce ma intereseaza cel mai mult este sa creez un cadru propice in care aceasta creativitate sa se manifeste si sa pun la dispozitie materiale prin care copilul sa se poata exprima la nivel muzical, reusind astfel sa comunice cu ceilalti prin intermediul sunetului.

Propriul corp este cel mai important instrument pe care natura ni l-a pus la dispozitie, iar a explora sonoritatile pe care acesta ni le ofera este, pur si simplu, unul dintre cele mai fascinante si creative momente. A canta ritmuri cu palmele, cu talpile pe podea, a ne asculta propria voce care scoate o sumedenie de sunete nebanuite...ce poate fi mai creativ, mai natural decat atat? Suntem un instrument extrem de complex. Trebuie doar sa invatam cum sa ne acordam unii cu ceilalti, pentru ca impreuna sa dam nastere celei mai frumoase simfonii.

Instrumentele muzicale cu care lucrez sunt predominant cele de percutie, instrumente confectionat din materiale naturale (tobe africane, bongo, maracas, rainstick, shaker, guiro, kalimba, tamburina, clave, clopotei, xilofon, metalofon si altele), cat si elemente din natura care pot deveni surse sonore : pietre, scoici, bucati de lemn…De asemenea folosesc instrumente pentatonice (kalimba, metalofon pentatonic, xilofon pentatonic) pentru ca acestea ii ajuta pe copiii sa exploreze sunetul instrumentelor fara a fi tensionati ca nu stiu sa cante la ele. Sistemul pentatonic este un excelent punct de pornire in explorarea sonoritatilor, pentru ca tot ceea ce se aude va suna consonant, armonios deci, iar acest lucru este hotarator in consolidarea increderii in sine.

Ceea ce ma intereseaza pe mine, ca facilitator al acestor ateliere, este sa gasesc in fiecare dintre copii acel ceva care il individualizeaza.. De la acel ceva, unic fiecarui copil, pornesc mai departe in tot acest parcurs. Acel ceva trebuie stimulat si ajutat sa se dezvolte. Acel ceva al fiecaruia urmeaza a fi pus in rezonanta cu ceva-urile celorlalti, pentru ca in final orchestra sa sune armonios.

A-l accepta pe celalalt, a-l recunoaste, a-l insoti neconditionat sunt principiile de baza ale lucrului meu. Nu ii spun copilului ce sa cante, la ce sa cante, cand sa cante si cum. In functie de ce anume observ la fiecare copil, in functie de nevoile pe care le are in momentul prezent in care lucram impreuna, il ajut sa se exprime prin intermediul sunetului si sa comunice cu ceilalti in aceeasi maniera.

Comunicarea este extrem de importanta. Ea sta la baza relatiilor ce se nasc si se dezvolta armonios in acest cadru special creat.