Educatia prin joc, poveste si arta

Mariposakids - Educatia si ArteleJOCUL

Experienta si cunostintele pe care copilul le dobandeste jucandu-se se reflecta asupra dezvoltarii sale psihice, intelectuale si emotionale.
Jocul este o metoda valoroasa prin capacitatea sa de a-l ajuta pe copil sa se integreze in mediul natural şi social si de a intelege lumea inconjuratoare. Copiii isi pot exersa prin joc diferitele abilitati si calitati: independenta, imaginatia, curiozitatea, creativitatea si capacitatea de a rezolva unele probleme.

De asemenea, jocul este o buna metoda de explorare a sentimentelor si valorilor personale si de descoperire a aptitudinilor innascute ale copilului. 

Pentru ca jocul inseamna explorare, implica interactivitate, participare directa – prin joc copilul dobandeste capacitati si experiente noi, isi cultiva spiritul de observatie, memoria, atentia, gandirea dar si spiritul artistic.
Perceput ca o activitate lejera si relaxanta, jocul se va transforma intr-o  adevarata situatie de invatare ce-l va solicita pe copil intr-un mod firesc, autentic si atractiv.

In alegerea tipului de joc pentru fiecare activitate de invatare si educare, vom tine cont de varsta, personalitatea, preferintele si interesele copilului, de aptitudinile sale si de necesitatile de dezvoltare personala.


ARTA IN EDUCATIE

Arta ne aduce mai aproape unii de altii, ne face să simtim si sa intelegem ceea ce uneste umanitatea in diversitatea culturilor si expresiilor sale. Un tablou, un artefact, o piesă de muzică ancestrala, ne poate spune multe despre istoria civilizaţiilor şi legaturile dintre ele.

Arta ne ajuta sa exploram semnificatia de a fi om, incluzand si dimensiunile etice si cele estetice. Daca stiinta si tehnologia ne ajuta sa raspundem la intrebarile: „ce?” si „cum?”, arta si stiintele umaniste ne ofera cai de confruntare cu intangibilul, ne ajuta sa contemplam „de ce?-ul”, sa ne imaginam, sa cream.
Implicarea în artă a copiilor  este asociata cu  dezvoltarea abilitatilor cognitive, a gândirii critice şi a aptitudinilor verbale. Stimularea prin experiente artistice conecteaza  mai profund copiii la lumea lor,  îmbunătăţeste motivaţia,  concentrarea, încrederea in sine, şi lucrul în echipă.

Arta este atât o formă de joc, bine reglementata de norme şi tehnici care pot fi dobândite prin studiu riguros, cat şi un domeniu al libertatii,  în care mintea şi corpul sunt mobilizate pentru a răspunde la întrebări complexe - întrebări la care, uneori, doar  arta  poate răspunde: Ce este important sau frumos? De ce ne misca ceva? Cum pot ajunge să vad ceea ce văd? De ce simetria oferă un sentiment de placere?

Copiii trebuie invatati sa iubeasca arta, ea ii va ajuta sa se inteleaga mai bine unii pe altii şi le va oferi o deschidere spre noi moduri de a vedea lumea, creand  o baza pentru legaturile sociale si integrarea in comunitatea din care fac parte.

POVESTILE IN EDUCATIE

Arta spunerii povestilor
Cu caracterul lor jucaus si apropierea lor de fantezie, intuitie si irationalitate, povestile sunt in contrast evident cu modelele rationale si tehnologice ale societatii moderne. Orientarea recenta este in contradictie cu esenta povestilor.Totusi ele se pot plasa intr-un cadru al educatiei, contribuind la  solutionarea multor aspecte ale acesteia. Utilizate la momentul potrivit si intr-o forma potrivita, o poveste poate deveni punctul central al efortului de a transmite continuturi educationale si a schimba atitudini si comportamente.

Educatorii cunosc deja modul in care artele pot contribui la succesul copilului in invatare si imbunatatirea starii sale emotionale. Vechea arta a spunerii povestilor este cea mai potrivita pentru explorarea vietii interioare a copilului, este accesibila pentru toate varstele si abilitatile si nu necesita nici un echipament special, in afara de imaginatie si puterea de ascultare si vorbire, pentru a crea imagini artistice.


Ca un instrument de invatare, povestitorul poate incuraja copiii sa-si exploreze propria lor expresivitate si le poate creste capacitatea de a-si comunica gandurile si sentimentele intr-o maniera clara si constienta.
Aceste beneficii transcend din experienta artistica in deprinderile de viata de zi cu zi. In lumea noastra in continua si rapida miscare, condusa de media, spunerea povestilor poate fi un mod de educare, reamintind copiilor ca ascultarea este importanta, cuvintele spuse de ei au putere si comunicarea clara intre oameni este o arta.

De ce folosim povestile?

Dezvoltarea abilităţilor verbale
Dezvoltarea competentelor verbale poate contribui la cresterea capacitatii copiilor de a rezolva nonviolent conflictele interpersonale. Negocierea, discuţiile şi tactul sunt abilităţi de menţinere a păcii. Posibilitatea de a-şi exprima lucid gândurile şi sentimentele este importanta pentru siguranţa copilului. Comunicare clară este primul pas spre a fi in masura sa ceara ajutor atunci când este necesar.

Dezvoltarea imaginatiei.
A spune o poveste si a asculta o poveste bine spusa, incurajeaza copiii sa-si foloseasca imaginatia. Dezvoltarea imaginatiei ii poate ajuta sa ia in considerare idei noi, sa fie inventivi. Aceasta poate contribui la cresterea motivatiei si increderii in sine; astfel ei isi pot imagina cum propriile competente si capacitati ii pot ajuta sa-si realizeze visele si sperantele.
O punte  spre  intelepciune
Povestirea  bazata pe povești tradiţionale este un mod blând de a ghida copiii spre construirea valorile personale prin prezentarea unor situaţii imaginare  în care pot vedea  rezultatele ambelor actiuni si decizii : atât a celor înţelepte cat si a celor neintelepte.